Vrouwelijke ringstaartmaki's verraden met hun lichaamsgeur het geslacht van de baby waarvan ze in verwachting zijn, zo blijkt uit een nieuwe studie.

De lichaamsgeur van vrouwtjes die zwanger zijn van een mannelijke foetus is minder sterk dan de geur van hun seksegenoten die een vrouwelijke baby verwachten.

Dit geurverschil hangt waarschijnlijk samen met de aanmaak van specifieke hormonen in het lichaam van de zwangere dieren.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Californië in het wetenschappelijk tijdschrift Biology Letters.

Wattenstaafjes

De onderzoekers verzamelden geurmonsters van 12 vrouwelijke ringstaartmaki's door met wattenstaafjes langs de geslachtsdelen van de dieren te wrijven, voor en tijdens hun zwangerschap.

Uit de chemische analyse van de watten bleek dat de luchtjes die de dieren produceerden minder gecompliceerd werden als ze in verwachting waren.

Bij zwangere vrouwtjes werden minder verschillende geurstoffen en feromonen gemeten.

Hormoonspiegel

Die 'versimpeling' van de geur kwam sterker tot uitdrukking als de dieren in verwachting waren van een jongetje dan wanneer ze een meisje verwachtten.Dit geurverschil wordt mogelijk veroorzaakt door de hormoonspiegel van de halfapen.

"Het verschil tussen hormoonprofielen van maki's die zwanger zijn van een jongen en maki's die een meisje in hun buik hebben is dramatisch groot", aldus hoofdonderzoekster Christine Drea op de nieuwssite van Duke University.

Het is voor het eerst dat wetenschappers aan de hand van een lichaamsgeur kunnen voorspellen of een dier in verwachting is van een mannelijke of vrouwelijke baby.