Een Zweeds fjord met zeer zuurstofarm water is door wetenschappers succesvol 'gereanimeerd'.

De Deense wetenschappers hebben zuurstofrijk oppervlaktewater naar de diepste delen van het Byford in het westen van Zweden gepompt.

De diepe wateren van het fjord nemen vermoedelijk door de opwarming van de aarde steeds minder zuurstof op, zo is uit eerder onderzoek gebleken.

Door de toevoer van het oppervlaktewater zijn veel op zuurstof levende bacteriën echter teruggekeerd in deze 'dode zone', zo melden onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift ISME.

Oppervlakte

De wetenschappers kwamen op het idee om het oppervlaktewater naar beneden te pompen, omdat eerdere studies  uitwezen dat in de diepere delen van het water bijna alleen nog organismen voorkomen die leven op zwavel en koolzuur.

Bacteriën die zuurstof verbranden, waren er nauwelijks nog te vinden. Waarschijnlijk dringt de zuurstof door de opwarming van de aarde moeilijker door tot het diepe water.

Het water in de dieptes van het fjord mengt zich daarnaast nauwelijks met oppervlaktewater dat wordt aangevoerd door de zee en een rivier.

Succes

Het twee jaar durende experiment waarbij oppervlaktewater naar beneden werd gepompt, bleek al snel een succes.

"Toen de pompen net aan stonden, konden we al zien dat sommige op zuurstof levende bacteriën weer terugkeerden in de diepere wateren van het fjord", verklaart hoofdonderzoeker Michael Forth van de Universiteit van Zuid-Denemarken op nieuwssite ScienceDaily.

"In een latere fase zagen we dat de complete waterpartij er gezonder begon uit te zien. Dat bewijst dat het experiment is geslaagd", aldus Forth.

Oceaan

De wetenschappers hopen dat de een vergelijkbare techniek in de toekomst ook kan worden gebruikt om zuurstofarme delen van oceanen te 'reanimeren'.

Klimaatmodellen suggereren namelijk dat er door de opwarming van de aarde steeds meer dode zones zullen ontstaan in diepere delen van oceanen.