De populairste Youtube-filmpjes over drank laten doorgaans een positief beeld zien van alcoholconsumptie. Slechts in een enkel geval komen de negatieve gevolgen aan bod. 

Dat blijkt uit onderzoek van onder meer universitair hoofddocent kindergeneeskunde Brian Primack van de University of Pittsburgh, dat in het vakblad Alcoholism: Clinical and Experimental Research verschijnt. 

Primack en zijn collega's bekeken de zeventig populairste Youtube-filmpjes die ze vonden bij het zoeken op termen als 'bezopen', 'aangeschoten' of 'dronken'. In totaal waren die video's ruim 330 miljoen keer bekeken.

Het onderzoeksteam analyseerde onder meer wie in de video's te zien waren, wat deze mensen dronken, of een bepaald merk genoemd werd, of de karakters dronken werden en wat de eventuele gevolgen daarvan waren.

86 procent van de filmpjes toonde dronkenschap, maar slechts in 7 procent kwamen negatieve gevolgen als verslaving of ontwenning aan bod. 

In 79 procent van de filmpjes werd humor verbonden aan alcoholgebruik en de filmpjes werden gemiddeld 23 keer vaker positief dan negatief beoordeeld door kijkers.

Gemiste kans

Dat slechts een klein deel van de populaire filmpjes negatieve gevolgen van alcoholgebruik toont, is volgens Primack een gemiste kans voor gezondheidsvoorlichters. Hij denkt dat slimme, grappige filmpjes zouden kunnen helpen om een evenwichtig beeld van de gevolgen van alcoholconsumptie te tonen.