De Melkweg bevat waarschijnlijk vele miljarden planeten waarop in theorie levensvormen kunnen bestaan. Dat beweren Australische wetenschappers in een nieuwe studie.

Rond de gemiddelde ster in ons sterrenstelsel draaien tenminste twee planeten waarop vloeibaar water kan bestaan.

Aangezien dit één van de belangrijkste voorwaarden is voor het ontstaan van leven, zijn er in de Melkweg veel meer planeten te vinden waar levensvormen kunnen bestaan dan tot nu toe werd aangenomen.

Dat melden onderzoekers van de Australian National University in het wetenschappelijk tijdschrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Kepler

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door gegevens te bestuderen over exoplaneten (draaiend om een andere ster dan de zon) die zijn ontdekt met de Kepler ruimtetelescoop.

De telescoop heeft tot nu toe veel exoplaneten opgespoord die relatief dichtbij hun sterren staan. Het oppervlak van deze planeten is daardoor vaak te heet om water en dus leven te kunnen bevatten.

Maar uit de nieuwe analyse van Kepler-gegevens blijkt dat gemiddeld genomen rond elke ster in de Melkweg ook twee planeten moeten draaien die in een minder hete zone liggen en waar dus wél levensvormen kunnen zijn ontstaan, net als op de aarde.

Intelligent

"De ingrediënten voor leven zijn overvloedig in ons sterrenstelsel en nu weten we dat ook bewoonbare omgevingen in overvloed voorkomen", verklaart hoofdonderzoeker Charley Lineweaver op de nieuwssite van de Australian National University.

Als er inderdaad levensvormen op andere planeten zijn ontstaan, gaat het waarschijnlijk echter niet om intelligente wezens, maar om simpele organismen, zo benadrukt hij.

"Het universum zit niet vol met aliëns die met een mensachtige intelligentie radiotelescopen en ruimteschepen kunnen bouwen, want dan hadden we wel van ze gehoord."