Wetenschappers maken planten weerbaar tegen droogte

Wetenschappers hebben tomatenplanten en koolplanten door middel van genetische modificatie beter weerbaar gemaakt tegen droogte.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature

De gemuteerde planten beschikken over een aangepast eiwit dat reageert op mandipropamid, een chemisch middel tegen schimmels. Onder invloed van deze stof sluit de planten hun poriën zodat water langer wordt vastgehouden.

Normaal gesproken sluiten planten hun poriën alleen als ze al bijna uitgedroogd zijn. Ze maken in dat geval het hormoon abscisinezuur aan, ook wel ABA genoemd.

Die stof geeft het sein voor de sluiting van kleine poriën op de steel en bladeren, waardoor er geen water meer naar buiten kan lopen. Als gevolg daarvan nemen de planten ook geen koolstofdioxide meer op.

"Als water schaars wordt, stoppen planten in feite met groeien om water te besparen", verklaart hoofdonderzoeker Sean Cutler van de Universiteit van Californië op Nature News.

Gevoelig

De wetenschappers besloten bij wijze van experiment enkele planten te kweken, die zichzelf al bij voorbaat beschermen tegen droogte.

Ze richtten zich op tomatenplanten en koolplanten. In de genetische code van deze planten pasten ze het eiwit aan dat gevoelig is voor abscisinezuur.

Met de genetische modificatie zorgden ze ervoor dat de gemodificeerde planten hun poriën niet meer sluiten door de aanmaak van het hormoon, maar door aanraking met mandipropamid.

Hittegolf

De gemodificeerde planten kunnen zichzelf nu door besproeiing met dit chemische middel wapenen tegen droogte, bijvoorbeeld als er een hittegolf wordt voorspeld.

Meer onderzoek moet uitwijzen of andere plantsoorten op dezelfde manier weerbaar kunnen worden gemaakt tegen een tekort aan water.

Het chemische middel mandipropramid wordt al in Nederland gebruikt. Uit tests is gebleken dat de stof nauwelijks giftig is.