Onderzoekers hebben ontdekt dat een bepaalde schorpioenensoort zijn staart kan afstoten bij een aanval van een roofdier. Het dier overlijdt uiteindelijk wel door de gevolgen van de wond.

Dat schrijven biologen in PLOS ONE

Ze ontdekten veertien soorten van de zogeheten Ananteris-schorpioenen in de jungle van Zuid-Amerika, die hun staarten kunnen afstoten.

De staart blijft na loskoppeling nog even kronkelen, waardoor die de aanvaller afleidt en de schorpioen kan ontkomen.

Darmuitgang

De wond aan het achterste van de schorpioenen herstelt binnen enkele dagen, maar de staart groeit niet meer aan. In het laboratorium wisten de schorpioenen nog acht maanden te overleven, maar hun achterlijf zwol steeds verder op, omdat de darmuitgang was afgesloten door het dichtgroeien van de wond.

Uiteindelijk overleden de schorpioenen aan deze constipatie. Het afstoten lijkt dus niet erg gunstig. Toch is er sprake van een evolutionair voordeel, schrijven de onderzoekers. In de acht maanden die de schorpioenen langer leven, kunnen ze nog wel jagen en paren.