Een internationaal team van onderzoekers, waaronder onderzoekers van het Erasmus MC, heeft het stoffelijk overschot van koning Richard III officieel geïdentificeerd.

Dat meldt het Erasmus MC woensdag.

DNA-onderzoek heeft bevestigd dat de stoffelijke resten aan de voormalige koning van Engeland toebehoren. Dit was eerder slechts een sterk vermoeden.

Onderzoekers van de Universiteit van Leicester, dat het onderzoek leidt, hebben een perfecte DNA-match vastgesteld tussen de resten en genetisch materiaal van een familielid van de koning.

Een onderzoeksgroep van het Erasmus MC heeft de kleur van het haar en de ogen vastgesteld. De oog- en haarkleur die zich uit de stoffelijke resten laat afleiden komt namelijk overeen met die op een vroeg portret van de koning.

De onderzoekers publiceren de resultaten van hun onderzoek vandaag in het tijdschrift Nature Communications.

Pijnlijke dood

De resten van de koning werden in 2012 gevonden onder een parkeerplaats in Engeland. Onderzoekers van de Universiteit van Leicester concludeerden eerder al dat Richard III, koning van Engeland van 1483 tot 1485, waarschijnlijk een pijnlijke dood stierf.

De koning zou mogelijk door meerdere mensen aangevallen, nadat hij van zijn paard was gestapt. De onderzoekers vonden in totaal elf verwondingen op het skelet.

Bosworth Field

Negen van de verwondingen werden gevonden op de schedel, wat er op wijst dat Richard zijn helm verloor of afnam tijdens de fatale slag tegen Henry Tudor in 1485 bij Bosworth Field.

Richard was de laatste Britse monarch die in het harnas stierf. De verwondingen lijken de verhalen over de moed van de koning op het slagveld te bevestigen. "Wat mensen ook van hem denken, hij vocht dapper, tot het einde", aldus de onderzoekers. De Britse dichter Shakespeare beschreef hem echter als een gewetenloze tiran.