Atleten die worden blootgesteld aan zogenoemde subliminale boodschappen presteren beter. Dergelijke beelden of teksten zie je niet bewust, maar mogelijk pikt het onderbewuste ze wel op. 

Dat blijkt uit een onderzoek van Bangor University.

Samuele Marcora en zijn collega's lieten proefpersonen net zo lang fietsen tot ze moe waren. Ondertussen keken de sporters naar een scherm waarop gedurende minder dan 0,02 seconden lang woorden en gezichten te zien waren, afgewisseld met andere beelden.

Deze zogenoemde subliminale boodschappen zagen de atleten zo kort dat ze de beelden niet bewust konden waarnemen.

Positieve boodschappen helpen

Sporters die positieve subliminale boodschappen te zien kregen, zoals vrolijke gezichten en woorden als go en energy, konden significant langer doorgaan dan atleten die verdrietige gezichten of minder actieve woorden voorgeschoteld kregen.

Technologie

Deze experimenten tonen voor het eerst aan dat zulke subliminale boodschappen een direct effect kunnen hebben op sportprestaties. Marcora gaat nu onderzoeken hoe dit effect in de praktijk gebruikt kan worden via technologie. Bijvoorbeeld met een slimme bril die subliminale boodschappen laat zien.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Frontiers in Human Neuroscience.