Amerikaanse wetenschappers hebben een eitje geïdentificeerd van de tot nu toe oudst bekende aarsmade.

De parasitaire worm kwam vermoedelijk voor in de darmen van 'cynodonten'; vroege voorouders van moderne zoogdieren.

De made leefde ongeveer 240 miljoen jaar geleden en kan nieuwe inzichten verschaffen bij de bestrijding van moderne parasieten.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Nebraska-Lincoln in het wetenschappelijk tijdschrift Parasites & Vectors.

Poep

De wetenschappers troffen een eitje van de aarsworm aan in gefossiliseerde poep van cynodonten, die in 2007 werd opgegraven in het zuiden van Brazilië.

Ze analyseerden de structuur van het eitje, dat niet groter is dan een korrel zand, en vergeleken de vorm en de afmetingen met de eitjes van bekende aarsmaden en andere parasieten.

Uit het onderzoek blijkt dat het gaat om een nog onbekende made gaat die waarschijnlijk 240 miljoen jaar geleden voorkwam in de darmen van dieren die grote hoeveelheden plantaardig materiaal doorslikten. De prehistorische parasiet heeft de naam Paleoxyuris cockburni gekregen.

Besmet

"Dit is de eerste grote ontdekking van ons team", aldus hoofdonderzoeker Scott Gardner op de nieuwssite van de Universiteit van Nebraska-Lincoln. "Ik denk dat hiermee de deur is geopend naar meer ontdekkingen van parasieten in fossiele resten."

Prehistorische parasieten kunnen nieuwe inzichten verschaffen bij de bestrijding van moderne parasitaire wormen.

De moderne aarsmade is in Nederland de veroorzaker van de meeste worminfecties: 60 procent van alle kinderen en 20 procent van de volwassenen is met de worm besmet.