Tienerjongens staan bekend als fervente gamers, maar meisjes lijken beter te zijn in het maken van de verhalen voor videogames.

Dat schrijven onderzoekers van de Engelse universiteit van Sussex deze week online in het tijdschrift Computers & Education.

De onderzoekers vroegen aan middelbareschoolleerlingen om een computerspel te ontwikkelen en te programmeren. Dit konden de leerlingen doen door gebruik te maken van een nieuwe visuele programmeertaal (Flip), waarbij leerlingen geen kennis hoeven te hebben van programmeren.

Opvallend was dat de meisjes complexere programma's schreven en ook meer leken op te steken van de oefeningen.

Geletterdheid

Een van de onderzoekers, Judith Good, denkt dat het komt doordat meisjes over het algemeen een hogere graad van geletterdheid hebben gedurende hun hele basis- en middelbareschoolcarrière. "Blijkbaar zorgt het koppelen van programmeren aan een vergelijkbare activiteit als lezen of schrijven voor betere programmeervaardigheden."

De tieners van twaalf en dertien jaar deden acht weken over het ontwikkelen van een eigen 3D role-playing game door gebruik te maken van beschikbare software van de fantasy-game Neverwinter Nights 2 tezamen met Flip.

Dit soort spellen gebruikt 'scripts', ofwel simpele programma's die beschrijven wat er gebeurt als een bepaalde voorwaarde wordt voldaan, met andere woorden: als een speler een draak doodt, dan verschijnt er een bericht op het scherm.

Complexe verbindingen

Het door de onderzoekers ontwikkelde Flip helpt de kinderen zonder programmeerervaring toch een script in elkaar te laten zetten. Flip vertaalt de scripts ook in normaal Engels, zodat de kinderen begrijpen wat ze gedaan hebben.

Meisjes bleken meer gebruik te maken van complexe verbindingen, zoals twee of meer onderdelen waarvoor eerst aan bepaalde voorwaarden moest worden voldaan.

Jongens lieten hun karakters bijna altijd iets doen met slechts één enkele trigger en dan ook nog met de makkelijkste, namelijk als een karakter iets zegt.