Positieve ervaringen blijven beter hangen in het geheugen van baby's dan negatieve of neutrale belevenissen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek. 

Vijf maanden oude baby's onthouden de vorm en het uiterlijk van een nieuw speeltje beter als ze tegelijkertijd een vriendelijk sprekende volwassene zien.

Wanneer ze tijdens een confrontatie met een nieuw speeltje boos of neutraal worden toegesproken, blijft de herinnering veel minder goed hangen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Infant Behavior and Development.

Filmpje

De wetenschappers confronteerden bij hun onderzoek baby's van vijf maanden oud met objecten in verschillende vormen. Ondertussen werd er op een televisiescherm een filmpje afgespeeld van een volwassene die op vriendelijke, neutrale of boze toon tot hen sprak.

De kinderen werden na vijf minuten en een dag later opnieuw geconfronteerd met het speeltje en met een ander object, dat ze nog niet eerder hadden gezien. 

Door te meten hoe lang de baby's bij die hernieuwde kennismakingen naar het speeltje keken, konden de wetenschappers inschatten hoe goed de kinderen het object hadden onthouden.

Wanneer baby's een speeltje al kennen, kijken ze namelijk minder lang naar het object.

Vriendelijk

Dit was inderdaad het geval als de baby's tijdens het onderzoek een speeltje hadden gezien in combinatie met een filmpje van een vriendelijke volwassene. Een dag later leken ze dit object nog steeds te herkennen. 

Maar de speeltjes die ze te zien kregen terwijl ze boos werden toegesproken, bleven minder goed in het geheugen van de pasgeborenen hangen. Ze keken bij hernieuwde kennismakingen net zo lang naar deze objecten als naar speeltjes die ze nog niet eerder hadden gezien.

Emoties

Het experiment met de baby's was kleinschalig van opzet en moet worden herhaald voordat er definitieve conclusies uit kunnen worden getrokken. Het is voor het eerst dat de invloed van emoties op het geheugen van baby's is getest. 

"We denken dat het positieve effect hun aandacht en opwinding verhoogt", verklaart hoofdonderzoeker Ross Flom op nieuwssite ScienceDaily.

"Door deze emotionele systemen te activeren, verhogen we waarschijnlijk hun vermogen om ervaringen te verwerken."