Onderzoekers hebben een model bedacht om het magnetisch veld te meten van een exoplaneet ter grootte van Jupiter. De wetenschappers vermoeden dat het model ook bruikbaar is voor andere exoplaneten.

Astronomen van de Oostenrijkse wetenschapsacademie beschrijven hun bevindingen deze week in het tijdschrift Science.

De data van de exoplaneet HD 209458b werden verzameld door de Hubble-ruimtetelescoop terwijl de planeet in zijn baan voor de bijbehorende ster langsdraaide.

Hubble’s data vertoonden een vreemd patroon van geladen zuurstofatomen, die zich op hoge snelheid van de exoplaneet af bewogen.

De astronomen probeerden de data op verschillende manieren uit te leggen, maar kwamen niet tot een bevredigend antwoord. Daarom bouwde het team een nieuw driedimensionaal model, waarin alle bekende op elkaar inwerkende omstandigheden gecombineerd werden, zoals interacties tussen sterrenwind en de planetaire atmosfeer.

Sterrenwind

Daaruit bleek dat de sterrenwind (de stroom geladen deeltjes die ontsnappen van het oppervlak van een ster) ongeveer 400 kilometer per seconde bedroeg toen HD 209458b voor de ster langsging. De magnetische veldsterkte bedroeg op dat moment ongeveer 10 procent van de veldsterkte van Jupiter.

De onderzoekers hopen dat hun model gebruikt kan worden om meer te leren van andere exoplaneten en de interacties met de ster waar ze in een baan omheen draaien.