Wetenschappers zijn erin geslaagd om via internet directe verbindingen te leggen tussen de hersenen van zes mensen.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

De onderzoekers verstuurden bij drie koppels proefpersonen elektrische signalen uit het brein van de ene deelnemer naar de hersenen van de ander. De hersensignalen werden gebruikt om handbewegingen te sturen bij de ontvangers.

Internet

De hersenactiviteit van de drie 'verzenders' werd opgevangen met een EEG-machine. Het ging om een signaal waarmee de proefpersonen in gedachten een kanon afvuurden in een computerspelletje.

Vervolgens werd dit hersensignaal met speciale software via internet verstuurd naar drie ontvangers, die het computerspel daadwerkelijk speelden. Zij droegen een badmuts met elektroden die het elektrische signaal overbrachten op het juiste gebied in hun brein.

Daardoor bewoog de rechterhand van de ontvangers en vuurden zij het kanon in het computerspel daadwerkelijk af.

Toepasbaar

Vorig jaar slaagden wetenschappers er voor het eerst in om een hersenverbinding op te zetten tussen twee mensen. Het nieuwe experiment met zes proefpersonen is volgens hoofdonderzoeker Andrea Stocco een belangrijke volgende stap.

"Onze techniek om hersenen van verschillende mensen met elkaar te laten communiceren is nu uitgegroeid van een demonstratie tot iets wat op een toepasbare techniek lijkt", verklaart ze op nieuwssite ScienceDaily. "We kunnen onze methoden nu toepassen op meerdere, willekeurige deelnemers."

Kennis

Volgens de onderzoekers kan de techniek in de toekomst mogelijk gebruikt worden om complexe informatie van het ene brein naar het andere brein te transporteren. Kennis zou daardoor beter overdraagbaar worden.

Onderzoeker Chantal Prat denkt dat veel mensen daar van zouden profiteren. "Denk aan een briljante wetenschapper die niet uitblinkt in les geven. Complexe informatie is op dit moment moeilijk uit te leggen, we worden gelimiteerd door taal."