De prehistorische reuzenkrokodil Machimosaurus had gekartelde tanden, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Het gebit van de krokodil bevatte gekartelde structuren aan de zijkanten.

Deze kartels staken tot boven de tanden en kiezen, zodat het dier in staat was om harde structuren, zoals het schild van schildpadden, kapot te kauwen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh in het wetenschappelijk tijdschrift Royal Society Open Science.

Machimosaurus hugii was een negen meter lange krokodil die de wereldzeeën domineerde in het late Jura, een geologische periode die 145 miljoen jaar geleden ten einde kwam.

Schildpadden

Het was al langer bekend dat de reuzenkrokodil zich voedde met schildpadden en mogelijk zelfs kleine dinosaurussen. In verschillende fossielen van deze dieren zijn namelijk bijtsporen gevonden van Machimosaurus hugii.

De nieuwe inzichten in het gebit van het dier ondersteunen die bevindingen. Volgens hoofdonderzoeker Mark Young zorgde de kartels op de tanden van de reuzenkrokodil ervoor dat het roofdier bijzonder veel grip had op zijn prooien.

"Een goede grip op schildpadden heeft deze dieren zeker geholpen bij het doorbijten en openbreken van de schilden", verklaart hij op nieuwssite New Scientist.

Mogelijk versterkten de kartels ook het gebit, zodat de tanden van de krokodil niet afbraken bij het eten van schildpadden. "Het is goed mogelijk dat de kartels twee voordelen hadden", aldus Young.