Mensen zijn 's middags eerder geneigd tot onethisch gedrag dan in de ochtend, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

De vermoeidheid die in de loop van de dag optreedt bij mensen, zorgt er mogelijk voor dat hun zelfcontrole afneemt.

Daardoor wordt de verleiding 's middags groter om bijvoorbeeld vals te spelen bij een spelletje waarbij geld is te verdienen.

Dat beweren onderzoekers van Cornell University in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science

Geld winnen

De onderzoekers baseren hun conclusie op een experiment waarbij proefpersonen geld konden winnen door een computerscherm te observeren, waarop af en toe een groot aantal stipjes verschenen.

Als de stipjes waren geconcentreerd aan de rechterkant van het scherm, maakten ze kans op een geldbedrag tot vijf dollar. Als ze aan de linkerkant verschenen was er geen geld te verdienen.

De waarnemingen van de proefpersonen werden niet gecontroleerd door de onderzoekers die het geld verstrekten. De deelnemers konden dus ook geld verdienen door te roepen dat de stipjes aan de rechterkant verschenen terwijl dat in werkelijkheid niet zo was.

Frauderen

Achteraf konden de wetenschappers wel zien wanneer er was gefraudeerd. In de middag was er sprake van 25 procent meer vals spel dan in de ochtend.

De wetenschappers wijten dit immorele gedrag aan vermoeidheid. "Omdat je in de loop van de dag cognitief vermoeid raakt, ben je eerder geneigd om toe te geven aan het duiveltje op je schouder", verklaart hoofdonderzoeker Isaac Smith in de The New York Times.

Die conclusie wordt door sommige wetenschappers bekritiseerd, omdat de lichaamsklok niet bij iedereen gelijk loopt. Ochtendmensen zouden gedurende de dag bijvoorbeeld eerder moe worden dan avondmensen.

Volgens Smith zijn die verschillen echter klein. Hij beweert dat het brein van alle mensen in de loop van de dag steeds vermoeider raakt door de vele taken die we moeten uitvoeren.

Hij adviseert dan ook om geen energie te besteden aan onbelangrijke taken, zoals updates op Facebook of Twitter. "Het is beter om geen tijd te verspillen aan mentale beslissingen die onbelangrijk zijn."