Miniatuurversie van menselijke maag gecreëerd in laboratorium

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd om miniatuurversies van de menselijke maag te creëren in hun laboratorium.

Het gaat om klompjes cellen die dezelfde structuur hebben als een menselijke maag en ook dezelfde bacteriën kunnen bevatten.

De miniatuurmagen kunnen geen voedsel verwerken en zijn vooral geschikt om medicijnen op te testen.

Dat melden de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Eiwitten

De klompjes maagcellen werden gecreërd met behulp van menselijke pluripotente stamcellen. Dat zijn cellen die nog kunnen uitgroeien tot elk celtype.

Door de cellen bloot te stellen aan een bad van eiwitten en hormonen bootsten de wetenschappers de omstandigheden uit het menselijk lichaam na waarin stamcellen uitgroeien tot maagcellen.

Na 34 dagen hadden de cellen een structuur die vergelijkbaar is met maagcellen. "In die zin lijken ze bijzonder veel op een echte maag", aldus hoofdonderzoeker James Wells van het Cincinnati Children's Hospital op Nature News.

Maagzweren

De klompjes cellen bevatten geen bloedcellen of immuuncellen, zoals een echte menselijke maag, ook kunnen de cellen geen voedsel verteren. De maagcellen zijn wel gevoelig voor dezelfde bacteriën als een volgroeide menselijke maag.

De wetenschappers hopen het weefsel uit uit het laboratorium in de toekomst te gebruiken om maagzweren te repareren.

Ook zouden medicijnen voor maagaandoeningen mogelijk eerst kunnen worden getest op klompjes maagcellen van patiënten.