Meer dan een derde van de recent verdwenen tropische wouden verdween ten gevolge van de productie van vlees, soja, palmolie en hout.

Dat staat in een vandaag verschenen raport van het Center for Global Development (CGD).

De onderzoekers uit onder andere Zweden en Oostenrijk keken naar de invloed van internationale handel in land-en bosbouwproducten en tot in hoeverre die te maken heeft met de ontbossing in zeven tropische landen (Argentinië, Bolivia, Brazilië, Paraguay, Indonesië, Maleisië en Papua Nieuw Guinea).

Een van de onderzoekers, Martin Persson, zegt dat in tegenstelling tot vroeger, een steeds belangrijker deel van de ontbossing vandaag de dag voor rekening komt van grootschalige productie voor de internationale markt.

"Meer dan een derde van de ontbossing in de onderzochte landen kan worden teruggevoerd op de toenemende productie van vlees, soja, palmolie en hout," aldus Persson. "Als we de Braziliaanse vleesproductie buiten beschouwing laten, die is grotendeels voor de thuismarkt, dan komt meer dan de helft van de ontbossing door de internationale vraag."

CO2

De ontbossing is ook een grote bron van koolstofdioxide-uitstoot. De onderzoekers namen die cijfers ook mee in hun berekeningen. Door bijvoorbeeld dieren te laten grazen op ontboste terreinen, is de effectieve hoeveelheid CO2 bij de productie van een koe die daar graast, twee keer zo groot als bij een die van een bestaand weiland komt.

Dit laatste komt doordat een ontbost gebied veel minder CO2 opneemt dan een gebied waar nog regenwoud staat.

China en de Europese Unie zijn in dat geval grote importeurs van CO2-uitstoot doordat zij relatief veel importeren uit de onderzochte landen. De Verenigde Staten importeren veel minder producten uit de zeven landen.

Lak

Initiatieven van steeds meer grote bedrijven om geen producten meer te gebruiken in hun productieketens, worden toegejuicht. Het echt tegengaan van ontbossing blijft dan nog steeds lastig, omdat de meeste producenten vooralsnog lak aan de initiatieven hebben.

Beleid én politiek aan beide zijden (de koper en de verkoper) zijn de enige manier om het probleem bij de bron aan te pakken, aldus de conclusie van de onderzoekers.