Vrijdag 30 september 2022 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
planten

Vegetatie Midden-Oosten klimaatbestendiger dan gedacht

Ecosystemen in het Midden-Oosten blijken beter bestand tegen extreme omstandigheden dan tot nu toe werd gedacht. Dat blijkt uit onderzoek door de Duitse Tübingen-universiteit in Israël over een periode van negen jaar.
Door NU.nl/Krijn Soeteman

De resultaten van het onderzoek staan in de nieuwste uitgave van het tijdschrift Nature Communications.

De ecologen voerden experimenten uit in een plantrijk gebied. De planten werden negen jaar lang vrijwel helemaal van regenval afgeschermd, waarbij de bedoeling was de hoeveelheid neerslag te simuleren die in toekomstscenario's geschetst wordt.

Daarnaast probeerden de onderzoekers ook uit wat er zou gebeuren bij meer dan gemiddelde neerslag.

Woestijngebied

Voor het onderzoek werden vier verschillende ecosystemen geselecteerd, variërend van extreem droog woestijngebied (met slechts 90 mm regen per jaar) tot gebieden aan de Middellandse Zee waar gemiddeld 800 mm regen per jaar valt.

De studie liet zien dat, tegen alle verwachtingen in, de verschillende ecosystemen vrijwel geen meetbare reacties vertoonden bij de verschillende hoeveelheden regen. Negen jaar droogte en negen jaar extra regen had vrijwel geen effect op de diversiteit of samenstelling van soorten, de concentratie of de biomassa.

Grazen

Dat de biomassa niet afneemt is vooral belangrijk voor planten die begraasd moeten worden: dieren kunnen bij droogte normaal blijven doorgrazen.

De onderzoekers zeggen dat de hoge mate van veerkracht van de gewassen vooral gezocht moet worden in de van nature al grote verschillen in neerslaghoeveelheid. De voorspelde klimaatverandering waarbij tot wel 30 procent minder regen valt, bleef ondanks alles binnen de comfortzone van de planten.

Wel zeggen de onderzoekers dat met de resultaten de effecten van klimaatverandering niet onderschat moeten worden, maar ze zijn wel belangrijk om de juiste beslissingen voor de toekomst te maken.

midden-oosten