'Genetisch gemodificeerd voedsel ongevaarlijk bij veeteelt'

Het gebruik van genetisch gemodificeerd voedsel in de veehouderij is ongevaarlijk en leidt op geen enkele manier tot gezondheidsrisico's. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

Koeien, varkens en kippen die genetisch gemanipuleerd voedsel eten, lopen geen verhoogd risico op gezondheidsproblemen.

Ook wordt de voedingswaarde van het vlees, de melk en de eieren van dieren niet beïnvloed door het gemodificeerde voedsel in hun voederbakken.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Animal Science

Graan

De wetenschappers analyseerden alle studies naar voedselgebruik in de Amerikaanse veehouderij uit de afgelopen dertig jaar. In totaal bestudeerden ze gegevens van 100 miljard dieren.

In de Verenigde Staten zijn inmiddels 19 genetisch gemodificeerde plantensoorten goedgekeurd voor gebruik als voedsel voor vee. Het gaat om specifieke soorten graan, maïs, sojabonen en suikerbieten.

Deze genetisch gemodificeerde gewassen zijn resistent voor bepaalde schadelijke insecten en bacteriën.

Eieren

Ongeveer 95 procent van al het vee dat jaarlijks in de VS wordt geboren, krijgt genetisch gemodificeerd voedsel voorgeschoteld.

Volgens onderzoeksleidster Alison van Eenennaam van de Universiteit van California Davis is er in wetenschappelijke studies geen enkele aanwijzing te vinden voor gezondheidsrisico's als gevolg van genetische modificatie van voedsel voor vee.

"De studies tonen voortdurend aan dat de melk, het vlees en de eieren van dieren die genetisch gemanipuleerd voedsel eten, niet zijn te onderscheiden van de producten die afkomstig zijn van vee dat niet-gemanipuleerd voedsel te eten krijgt", verklaart hoofdonderzoeker Alison van Eenennaam op de nieuwssite ScienceDaily.