'Amazone wordt bevrucht door stof van visfossielen'

De Amazone wordt bevrucht door stof dat afkomstig is van fossielen van vissen in Afrika. Dat melden Britse wetenschappers.

De wind blaast tonnen van het voedingsrijke mineraal fosfor vanuit de Sahara naar het tropisch regenwoud in Zuid-Amerika.

Een groot deel van deze stof is afkomstig van de botten van vissen die duizenden jaren geleden in een gigantisch meer in het noorden van Centraal Afrika leefden.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Chemical Geology.

Satellietbeelden

Wetenschappers hadden al eerder op sattelietbeelden waargenomen dat er regelmatig grote stofwolken vanuit de Sahara naar de Amazone worden geblazen. Ook was al bekend dat deze stofdeeltjes fosfor bevatten, een voedingsstof die fotosynthese stimuleert.

Met röntgenstraling slaagden de Britse onderzoekers erin om de structuur van de kleinste deeltjes in de stof te analyseren.

"Het is voor het eerst dat fosfor uit de botten van vissen is aangetroffen in dit soort stof", verklaart hoofdonderzoekster Karen Hudson-Edwards van Birbeck University in Londen op BBC News.

Rotsen

De ontdekking kan nieuwe inzichten bieden in de natuurlijke processen die plaatsvinden in de Amazone.

"De bevinding is belangrijk, omdat dit type fosfor zeer goed oplosbaar is en meer voorkomt in ecosystemen zoals de Amazone dan fosfor dat afkomstig is van bijvoorbeeld rotsen", verklaart Hudson-Edwards.

De grote vraag is hoe lang het Zuid-Amerikaanse tropisch regenwoud nog kan profiteren van het stof van de fossielen.

De wetenschapper benadrukken dat de voorraad 'visfosfor' in Afrika niet oneindig is. "Als de afzettingen uit het Afrikaanse meer op zijn, zal de Amazone het moeten doen met fosfor uit rotsen, dat veel moeilijker oplosbaar is."