Hyena's stelen uit 'restaurant' voor aasgieren

Hyena's blijken voedsel te stelen dat in Zuid-Afrika wordt neergelegd om bedreigde aasgieren te voeden.

Dat melden onderzoekers van Nottingham Trent University in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of African Ecology.

Op de voedingsplekken die zijn ingericht voor zeldzame aasgieren, komen relatief veel hyena's en jakhalzen voor, waarschijnlijk om zich tegoed te doen aan het vlees.

De piek in de populaties van de hondachtigen neemt weer af als de speciale 'aasgier-restaurants' verdwijnen.

Keutels

In Zuid-Afrika worden zeldzame aasgieren al enkele jaren op speciale plekken gevoed met het vlees van bijvoorbeeld gestorven olifanten, omdat de dieren in het wild moeilijk voedsel kunnen vinden.

De wetenschappers besloten in deze gebieden zes jaar lang regelmatig de keutels te tellen van hyena's en jakhalzen.

Als er in een gebied een 'aasgier-restaurants' was geopend, troffen de onderzoekers gemiddeld zes keer zo veel keutels van de dieren aan als na de sluiting van de voedingsplek. Dat suggereert dat de hondachtigen op het vlees afkomen.

Ecosysteem

Volgens de onderzoekers zou het beter zijn om aasgieren niet steeds op dezelfde plek te voeden, zoals nu gebeurt. Ook stellen ze voor om het vlees op de voedingsplaatsen af te schermen met hekken, zodat hyena's en jakhalzen er niet bij kunnen.

De voedingsplaatsen verstoren in de huidige opzet het natuurlijke ecosysteem, betoogt onderzoeker Louis Phipps op BBC News.

"De aasgier-restaurants zijn een nuttig instrument voor het behoud van aasgieren, maar ze hebben een bredere invloed die beter moet worden onderzocht, zeker nu blijkt dat lokale toenames van andere diersoorten de dynamiek van het ecoysteem lijken te veranderen."