Wetenschappers hebben de resten van een gigantische dinosauriër gevonden. Het dier, een planteneter, was mogelijk één van de grootste landdieren ooit.

De Amerikaanse paleontologen die de botten vonden, hebben de dinosaurus Dreadnoughtus schrani genoemd, wat 'bang voor niets' betekent, zo melden ze donderdag in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Veel had de Dreadnoughtus waarschijnlijk ook niet te vrezen van andere dieren. Hij was zo'n 26 meter lang met een nek van ruim 11 meter. De dino woog meer dan een volwassen potvis. Hij moet zo'n zeven keer zo zwaar zijn geweest als zijn tijdgenoot de Tyrannosaurus rex.

"We kozen voor de naam Dreadnoughtus omdat, als je zo groot bent als dit beest, je waarschijnlijk niet snel bang bent", aldus een van de wetenschappers tegen persbureau Reuters. "Daarbij vonden we het tijd dat een plantenetende dinosauriër een 'badass' naam kreeg. Die worden meestal voor vleeseters bewaard."

De onderzoekers vonden zeer goed bewaard gebleven resten van twee exemplaren in Argentinië, die tussen 66 miljoen en 84 miljoen jaar geleden leefden.

Dankzij de vondst waren de paleontologen in staat betrouwbare schattingen te maken van de grootte en het gewicht van de Dreadnoughtus.

Bekijk beelden: