Tweetalige baby's leren relatief snel. Dat zou blijken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. 

Baby's die hun directe leefomgeving worden blootgesteld aan twee talen, lijken afbeeldingen van dieren eerder te onthouden.

Ze raken sneller verveeld als hen keer op keer hetzelfde plaatje wordt getoond en hebben relatief veel interesse voor nieuwe afbeeldingen.

Dat melden onderzoekers uit Singapore in het wetenschappelijk tijdschrift Child Development.

Beer

De wetenschappers confronteerden zes maanden oude kinderen meerdere malen met getekende afbeeldingen van dieren, zoals een wolf of een beer.

Ze brachten steeds nauwkeurig in kaart hoe lang de baby's naar de afbeeldingen staarden voordat ze hun blik afwendden. Op die manier bepaalden ze na hoe veel vertoningen het plaatje werd herkend door de kinderen. 

De kinderen uit tweetalige gezinnen schonken in vergelijking tot de andere baby's al vrij snel geen aandacht meer aan een afbeelding die ze meerdere malen te zien kregen. Dat wijst erop dat ze de plaatjes bovengemiddeld snel onthielden.

Als tweetalige baby's een plaatje zagen dat ze nog niet kenden, bleven ze juist relatief lang naar de afbeelding kijken. Dat suggereert volgens de onderzoekers een bepaalde leergierigheid bij nieuwe impulsen.

Prestaties

Uit eerder onderzoek is gebleken dat baby's die bij een vergelijkbare plaatjestest snelle verveling en hoge leergierigheid vertoonden, op latere leeftijd beter presteerden op school. Het opgroeien in een tweetalige omgeving stimuleert mogelijk het leervermogen dat hierbij van pas komt. 

Volgens de onderzoekers bestaat er bij veel mensen ten onrechte het idee dat tweetaligheid verwarrend zou zijn voor baby's.

"Voor volwassenen is het leren van een tweede taal lastig en arbeidsintensief. We projecteren die ervaringen vaak op baby's", verklaart hoofdonderzoeker Leher Singh op nieuwssite ScienceDaily. "Maar uit steeds meer studies blijkt dat baby's goed onderscheid kunnen leren maken tussen talen en dat ze zelfs profiteren van het leerproces."