'Zeldzaamste vogel ter wereld moet verhuizen'

De zeldzaamste vogel ter wereld moet worden verhuisd binnen Madagaskar om te kunnen overleven, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

De Madagaskarwitoogeend, een eendensoort waarvan nog slechts 25 exemplaren in leven zijn, broedt op dit moment in een vervuild meer in het noordoosten van Madagaskar dat te weinig voedsel bevat.

De soort kan vermoedelijk alleen overleven als de dieren opnieuw worden uitgezet in een nabijgelegen meer.

Dat melden onderzoekers van de Wildfowl & Wetlands Trust (WTT) in het wetenschappelijk tijdschrift Bird Conservation International.

Uitgestorven

De Madagaskarwitoogeend werd lange tijd beschouwd als een uitgestorven vogelsoort, totdat in 2006 een kleine populatie van de vogels werd ontdekt in een meer in een drasland nabij de stad Bemanevika.

Wetenschappers hebben de vogels en hun leefomgeving sindsdien uitvoerig bestudeerd

Uit hun observaties blijkt dat de laatste Madagaskarwitoogeenden op aarde wel jongen krijgen, maar dat deze kuikens vrijwel allemaal binnen twee tot vier weken sterven.

Vervuiling

Het meer bevat volgens de onderzoekers te weinig voedsel. De weinige waterplanten en insecten waarmee de eenden zich kunnen voeden, bevinden zich ook nog eens op de bodem van het meer. Daardoor komen veel kuikens om bij het duiken naar hun eten.

Ook vervuiling van de omgeving door de plaatselijke bevolking verslechtert de overlevingskansen van de soort.

De wetenschappers willen de Madagaskarwitoogeenden daarom verplaatsen naar een ander meer in de omgeving dat wel genoeg voedingsbronnen bevat.

Gevangenschap

De onderzoekers zijn erin geslaagd om een flink aantal kuikens te kweken in gevangenschap en willen deze dieren overbrengen naar het voedselrijke gebied. Wel moet ook in en rondom dit meer iets worden gedaan aan de vervuiling.

"Het belangrijkste dat we nu moeten doen is samenwerken met de lokale bevolking om het meer in goede staat te brengen, zodat de witoogeend hier kan worden geïntroduceerd", verklaart hoofdonderzoeker Geoff Hilton op BBC News.

"De plek waar de vogels zich nu bevinden is niet goed, het is precies de plek die het meest is aangetast door menselijke activiteit."

In het Zoölogisch Museum Amsterdam is een exemplaar van de zeldzame Madagaskarwitoogeend te zien. Dit dier werd geschoten tijdens een expeditie in Madagaskar in 1960, toen de soort al met uitsterven werd bedreigd.