Als consumenten meer realistische doelen zouden hebben, worden ze minder materialistisch en beperken ze indirect hun impact op het milieu.
 

Dat vertelt Amerikaanse onderzoekster Miriam Tatzel op het jaarlijkse congres van de American Psychological Association. Ze maakte daarvoor een overzicht van het recente onderzoek op dit gebied.

Tatzel stelt dat het verheerlijken van extreem rijke mensen slecht is voor het milieu, omdat veel mensen dat proberen te imiteren door een hoog inkomen na te streven en spullen te kopen.

Die drang naar geld verdienen maakt mensen materialistischer, en dat zorgt ervoor dat ze minder tevreden zijn met wat ze hebben. Met steeds meer spullen proberen ze die leegte te vullen, en daarmee zorgen ze voor veel meer afval en vervuiling.

Uit haar overzicht blijkt ook dat zuinige mensen gelukkiger zijn. Daarbij is het nastreven van ervaringen in plaats van spullen goed voor het levensgeluk; het meemaken van dingen is vaak goedkoper, unieker en daardoor waardevoller.

Met een hoog inkomen versterk je wel het gevoel van bevrediging over je leven, maar niet je geluk. Dat neemt slechts toe tot een salaris van 56.000 euro en blijft dan steken.