Wetenschappers veranderen kleur van vlinders

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd om de kleur van vlinders te veranderen.

De onderzoekers van de Universiteit van Yale kweekten vlinders van de soort Bicyclus anynana en veranderden de kleur van de vleugels binnen zes generaties van bruin in paars.

Het is voor het eerst dat de kleur van een diersoort is veranderd door het evolutieproces in een laboratorium te beïnvloeden.

De uitkomsten van het onderzoek worden uiteengezet in de nieuwste editie van het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

Licht

De wetenschappers bereikten de kleurverandering bij de van oorsprong bruine vlinders door selectief met de dieren te kweken.

De kleur van vlinders wordt bepaald door de golflengte van licht dat van hun vleugels weerkaatst.

Met een microscoop onderzochten de onderzoekers een groot aantal vlinders en brachten ze in kaart bij welke exemplaren het licht dat de hun vleugels weerkaatste het dichtst bij de kleur paars lag. Vervolgens lieten ze deze dieren met elkaar paren.

Door deze selectieve manier van kweken kregen de nakomelingen van deze dieren vleugels met een iets fellere paarse tint. Binnen zes generaties was de paarse kleur van de dieren duidelijk waarneembaar.

Schubben

Volgens hoofdonderzoekster Antonia Montero is dat resultaat uniek, zeker omdat de paarse kleur een willekeurige keuze was van de wetenschappers.

"We bedachten gewoon een kleur die we de vlinders wilden geven, we wisten helemaal niet of paars haalbaar was", verklaart ze in het technologietijdschrift Wired.

Uit het onderzoek blijkt ook waarom de kleur van de vlinders veranderde. De dikte van de zogenoemde schubben op hun vleugels was tijdens het versnelde evolutieproces veranderd. Door deze verandering kreeg het licht dat de schubben reflecteerden een paarse gloed.