Dinosauriërs hadden de inslag van een asteroïde op aarde kunnen overleven, zo beweren Schotse wetenschappers in een nieuwe studie.

De asteroïde die 66 miljoen jaar geleden het einde van het tijdperk van de dinosauriërs inluidde, sloeg in op het verkeerde moment.

Het ecosysteem van de reptielen was ten tijde van de natuurramp al aangetast, waardoor ze de klap niet meer te boven kwamen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Reviews

De wetenschappers analyseerden een groot aantal eerdere studies naar biodiversiteit, vulkanische activiteit en klimatologische omstandigheden ten tijde van de asteroïde-inslag.

Prooien

Uit de studie blijkt dat in deze periode het aantal kleine plantenetende dinosaurussen terugliep door een toenemend gebrek aan biodiversiteit. Waarschijnlijk was er daardoor al voor de asteroïde-inslag een tekort aan prooien ontstaan voor grotere dinosaurussen, zoals de T-rex.

"De afname van de kleinere soorten maakten het ecosysteem destijds een stuk kwetsbaarder dan de ecosystemen die een paar miljoen jaar eerder bestonden", verklaart hoofdonderzoeker Steve Brusatte in de Britse krant The Guardian.

"Als de asteroïde een paar miljoen jaar eerder of later was ingeslagen, waren de dinosaurussen mogelijk niet uitgestorven", aldus de wetenschapper.

Mens

Wanneer de aarde op een ander tijdstip was getroffen door een asteroïde, zou dat ook grote consequenties hebben gehad voor het ontstaan van zoogdieren zoals de mens.

"Als de dinosaurussen niet waren uitgestorven, hadden zoogdieren nooit tot bloei kunnen komen", verklaart Brusatte. "De mensheid was dan waarschijnlijk nooit ontstaan."