De zwaaiende bewegingen die mensen tijdens het hardlopen maken met hun armen, zorgen voor energiebesparing. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers vastgesteld.

Als hardlopers met hun armen zwaaien, verspillen ze ongeveer 3 procent minder energie dan wanneer ze hun armen stil houden achter hun rug.

Wanneer ze hun armen op hun borst vouwen of op hun hoofd houden, is het verschil zelfs respectievelijk 9 procent en 13 procent.

Dat melden onderzoekers van Brown University in het wetenschappelijk tijdschrift Experimental Biology.

Zuurstof

De wetenschappers lieten dertien proefpersonen (acht mannen en vijf vrouwen) hardlopen op een loopband en bracht in kaart hoeveel zuurstof ze opnamen en hoeveel koolstofdioxide ze uitademden.

Alle deelnemers zwaaiden als vanzelf met hun armen bij het lopen. Maar soms kregen ze de opdracht om hun armen stil te houden achter hun rug, op hun hoofd te houden of voor hun borst te vouwen.

Uit het onderzoek blijkt dat de zwaaibewegingen zorgen voor een iets trager metabolisme, zodat er een energiebesparing optreedt.

Bovenlichaam

De grote vraag is waarom het gezwaai precies leidt tot minder energieverbruik tijdens het rennen.

Mogelijk zorgen de bewegingen voor een betere 'wegligging' van hardlopers. Zwaaiende armen bieden namelijk tegenwicht aan de loopbewegingen van de benen, zo meldt de nieuwssite van Science.

Proefpersonen die de opdracht kregen om niet te zwaaien met hun armen, begonnen automatisch meer met hun bovenlichaam te bewegen. "Of ze het nu bewust deden of niet, ze probeerden te compenseren door hun torso sneller te roteren", verklaart hoofdonderzoeker Christopher Arrelano.

Arrelano vermoedt dat hardlopers die niet met hun armen zwaaien ook meer energie verbruiken, omdat het extra kracht kost om de armen stil te houden.