Wetenschappers hebben in China het tot nu toe grootste fossiel aangetroffen van een dinosaurus met vier vleugels.

De Changyuraptor yang had naast een set gewone vleugels ook lange veren aan zijn benen die vermoedelijk als een soort vleugels dienst deden.

Ook aan de staart van het dier zaten veren die maar liefst dertig centimeter lang waren, zo melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

De dinosaurus kon waarschijnlijk niet vliegen, maar sprong vanuit bomen naar beneden en zweefde met behulp van zijn veren kleine stukjes door de lucht.

Duwen

"Zoals ik het zie, konden deze dinosaurussen op een primitieve manier zweven", verklaart hoofdonderzoeker Luis Chiappe tegenover Persbureau Reuters. "Als je ze uit een boom duwde, vielen ze heel langzaam naar beneden."

Het fossiel van de 125 miljoen jaar oude gevederde dinosaurus werd ontdekt bij een opgraving in het noordoosten van China. Het skelet bleek van de snuit tot de staart 132 centimeter lang te zijn. Daarmee is Changyuraptor yang de grootste dinosaurus met vier vleugels die ooit is ontdekt, zo meldt BBC News.

Landing

De lange staart van het dier was waarschijnlijk van groot belang bij landingen en diende als een soort stuur.

"De staart was kritiek voor een veilige landing of een precieze aanval op een prooi", schrijven de wetenschappers in hun studie.