'Vrouw in rode jurk eerder gezien als seksueel bedreigend'

Als een vrouw gekleed gaat in een rode jurk, wordt ze door andere vrouwen eerder als een seksuele bedreiging gezien, zo beweren wetenschappers in een nieuwe studie.

Vrouwen zijn relatief vaak geneigd om een seksegenoot in een rode jurk te beschuldigen van ontrouw.

Ook stellen ze een in het rood geklede dame liever niet voor aan hun partner.

Dat melden Amerikaanse en Slowaakse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Personality and Social Psychology.

Negatief

De wetenschappers toonden vrouwelijke proefpersonen foto's van een aantrekkelijke vrouw. Soms was het fotomodel gekleed in een rode jurk, soms in een witte jurk.

De deelnemers aan het experiment moesten aangeven of ze dachten dat de vrouw op de foto snel vreemd zou gaan, of juist erg trouw was. Ook werd hen gevraagd of ze geneigd waren het fotomodel voor te stellen aan hun partner en of ze het erg zouden vinden als de vrouw enige tijd alleen zou doorbrengen met hun vriend.

Signaal

Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen zich relatief vaak negatief uitlaten over een seksegenoot in een rode jurk. Over het algemeen beschouwen ze een in het rood geklede vrouw eerder als een seksuele concurrent die ze uit de buurt van hun partner willen houden.

Volgens hoofdonderzoeker Adam Pazda suggereert de studie dat een vrouw met rode kleding een specifieke boodschap aan haar omgeving meegeeft. "Het zou kunnen dat je het signaal uitzendt dat je op jacht bent", verklaart hij in de Washington Post.

Sollicitatie

Het wetenschappelijk onderzoek is nog te kleinschalig van opzet om definitieve conclusies aan te verbinden. Er werden slechts enkele tientallen proefpersonen gebruikt.

Maar ook eerdere studies wijzen erop dat vrouwen in rode kleding over het algemeen worden beschouwd als verleidelijk, ook door mannen.

Pazda geloof dan ook dat vrouwen mogelijk iets kunnen leren van de resultaten, bijvoorbeeld welke kleding ze niet moeten aantrekken bij een solicitatiegesprek. "Of juist wel, afhankelijk van het soort werk."