De aanleg voor wiskunde en lezen bij kinderen wordt deels bepaald door dezelfde genen, zo blijkt uit nieuw onderzoek

Ongeveer de helft van de genen die het wiskundetalent van kinderen bepalen, zijn ook doorslaggevend voor de mate waarin ze aanleg hebben voor lezen.

Waarschijnlijk beïnvloeden deze genen bepaalde hersenfuncties die bij zowel lezen als rekenen van pas komen.

Dat melden onderzoekers van het University College in Londen in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Tweelingen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen op basis van gegevens van een groot onderzoek waarbij 12-jarige kinderen uit 1.200 Britse gezinnen werden getest op leesvaardigheid en aanleg voor wiskunde. Ook werd er genetisch onderzoek verricht op de jonge proefpersonen.

Aan de studie deden een groot aantal tweelingen mee, zodat nog beter kon worden onderzocht in hoeverre de prestaties van de deelnemers genetisch waren bepaald.

De resultaten suggereren dat vermoedelijk honderden of zelfs duizenden genen invloed hebben op zowel reken- als leesvaardigheid.

Leraar

"Onze studie wijst niet op specifieke genen voor leesvaardigheid of rekenvaardigheid, maar suggereert dat de genetische invloed op eigenschappen als het leervermogen van mensen wordt bepaald door vele genen die allemaal een zeer kleine invloed hebben", verklaart hoofdonderzoeker Robert Plomin op nieuwssite ScienceDaily.

De genetische invloed op leesvaardigheid en wiskundig talent is uiteraard niet allesbepalend. "Het betekent alleen dat er in sommige gevallen wat meer inzet nodig is van de ouders, de school en de leraren om een kind op weg te helpen", aldus Plomin.