Een olifant heeft net zo weinig tijd nodig voor een kleine boodschap als een kat, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Door de invloed van de zwaartekracht op hun 1 meter lange urinebuis kunnen olifanten zich razendsnel ontdoen van urine.

Hoewel hun blaas 3600 keer groter is dan een blaas van een kat (18 liter tegen 5 milliliter), zijn olifanten net als katten binnen 20 seconden klaar met plassen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers van het Georgia Institute of Technology in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

Opnames

De wetenschappers maakten video-opnames van 32 plassende zoogdieren, zoals olifanten, katten, paarden, honden en koeien. Ook brachten ze bij verschillende dieren in de dierentuin van Atlanta in kaart hoe snel de vloeistof uit de urinebuis stroomde.

Uit het onderzoek blijkt dat de grootte van de blaas nauwelijks invloed heeft op de plassnelheid. Of het nu gaat om olifanten, katten of honden, alle dieren die meer wegen dan drie kilo hebben ongeveer dezelfde tijd nodig voor een plasje: 20 seconden.

Douchekoppen

Grotere dieren kunnen hun blaas relatief snel legen door de invloed van de zwaartekracht op hun lange urinebuis. "Het gewicht van de totale hoeveelheid vocht in de pisbuis, duwt het vocht naar buiten. Als de urinebuis lang is, wordt de snelheid waarmee de urine stroomt dus groter", verklaart hoofonderzoeker David Hu.

Een olifant urineert daardoor met een snelheid van vier meter per seconde. Die plassnelheid is vergelijkbaar met de kracht van vijf douchekoppen.

Brandweerslangen

Volgens Hu kunnen de ontwerpers van watertanks en brandweerslangen hun voordeel doen met de nieuwe bevindingen.

Zo zouden brandweerwagens met extreem grote tanks hun water even snel kunnen lozen als kleinere brandweerwagens wanneer slim gebruik wordt gemaakt van de zwaartekracht, bijvoorbeeld door het water door een lange buis of slang naar beneden te laten stromen.

Elektrische hulpsystemen zijn volgens Hu niet nodig. "We hebben aangetoond dat je geen externe druk nodig hebt om een tank snel te legen", verklaart hij. "De natuur heeft al een manier bedacht om de zwaartekracht het werk te laten doen."