Nieuw computermodel moet buitenaards leven opsporen

Wetenschappers hebben een nieuw computermodel ontwikkeld dat tekenen van buitenaards leven zou kunnen identificeren.

Het gaat om een computermodel dat de aanwezigheid van methaan op andere planeten detecteert aan de hand van de manier waarop de atmosfeer de verschillende kleuren licht van omliggende sterren absorbeert.

Dat melden onderzoekers van het University College in Londen in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Methaan is op aarde een afvalproduct van levende organismen en kan dus op de aanwezigheid van buitenaards leven wijzen.

Temperaturen

Het nieuwe computermodel kan methaan opsporen op planeten met temperaturen tot maar liefst 1220 graden Celsius, iets dat tot nu toe onmogelijk was.

Het programma werkt op basis van een lijst van 10 miljard verschillende spectroscopische lijnen van kleuren die kunnen ontstaan als licht wordt geabsorbeerd door methaan. De wetenschappers maakten gebruik van supercomputers om de lijst samen te stellen.

Aan de hand van de verschillende kleurlijnen kan worden geschat hoe veel methaan er aanwezig is op een bepaalde planeet.

Impact

"De huidige modellen om methaan op te sporen, zijn incompleet en leiden tot een flinke onderschatting van het methaanniveau op andere planeten", verklaart onderzoeker Jonathan Tennyson op de nieuwssite van het University College London.

De wetenschappers hopen met de technologie beter onderzoek te kunnen verrichten naar buitenaardse organismen.

"We denken dat ons nieuwe model een grote impact zal hebben op toekomstige studies van planeten en koele sterren in ons zonnestelsel", aldus Tennyson. "Mogelijk kunnen we wetenschappers helpen om tekenen van buitenaards leven te identificeren."