Eerste roofvis kraakte schelpdieren met sterke kaken

Wetenschappers hebben in China een fossiel ontdekt van de eerste grote roofvis die in de wereldzeeën zwom.

Het gaat om gefossiliseerde kaakbotten van Megamastax, een grote roofvis die naar schatting 423 miljoen jaar geleden leefde.

Het dier beschikte over sterke kaken om schelpdieren en andere prooien te doden.

Dat melden Amerikaanse en Chinese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

China

De wetenschappers bestudeerden kaakfossielen van drie vissen van de prehistorische soort, die zijn opgegraven in de Chinese provincie Yunnan. Op basis van deze botten schatten ze de lengte van Megamastax op ongeveer een meter.

Daarmee was het dier drie keer zo groot als alle andere vissen uit zijn tijdperk die tot nu toe zijn opgegraven.

Tanden

De roofvis had 16 centimeter lange kaken waaraan bijzonder scherpe tanden zaten. "Op basis van zijn formaat, kon Megamastax zo ongeveer alles eten, maar zijn tanden suggereren dat het dier een voorkeur had voor zeedieren met een hard uitwendig skelet", verklaart hoofdonderzoeker Brian Choo op nieuwssite New Scientist.

De vis jaagde waarschijnlijk vooral op weekdieren en placodermen

Megamastax is tot nu toe de oudst bekende vis met kaken. De studie suggereert dat de eerste gewervelde dieren met kaken ongeveer 300 tot 400 miljoen jaar geleden ontstonden in het zuiden van het huidige China.