Zuid-Amerikaanse mier blijkt razendsnelle zwemmer

Wetenschappers hebben een Zuid-Amerikaanse mierensoort ontdekt die verrassend snel kan zwemmen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Louisville in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Biology.

De één centimeter lange mieren van de soort Odontomachus bauri verplaatsen zich met tien lichaamslengtes per seconde door het water.

Toch houden de dieren niet van water: ze zwemmen altijd zo snel mogelijk weer naar de kant.

Overstromingen

De wetenschappers onderzochten de zwemcapaciteiten van 35 mierensoorten in Panama en Peru door de insecten in het water te plaatsen.

Het doel van het onderzoek was om te bestuderen hoe de diertjes zich kunnen redden bij overstromingen.

Uit het onderzoek blijkt dat 10 van de 35 onderzochte soorten verrassend goed kunnen zwemmen. Odontomachus bauri was de absolute uitblinker met een snelheid van tien lichaamslengtes per seconde.

Ter vergelijking: toen de Duitser Paul Biedermann in 2009 het wereldrecord zwom op de 200 meter vrije slag bereikte hij een snelheid van ongeveer één keer zijn lichaamslengte per seconde.

Bekijk beelden:

Roeien

Op het eerste gezicht lijken mieren van de soort Odontomachus bauri over het water te lopen. Maar uit vertraagde videobeelden blijkt dat de dieren een soort roeibewegingen maken met hun middelste pootjes en voorpootjes. Hun achterste poten hangen stil achter hun lichaam, waarschijnlijk om voor stabiliteit te zorgen.

"Ze kunnen ook sturen door hun poten aan één kant sneller te bewegen dan aan de andere kant", verklaart hoofdonderzoeker Steve Yanoviak op nieuwssite New Scientist. "Het is vergelijkbaar met de manier waarop je een roeiboot bestuurt."

De mieren verlaten het water altijd zo snel mogelijk weer. Indien mogelijk zwemmen ze in de richting van planten of boomtakken die in het water hangen, zodat ze weer op het land kunnen klimmen.