De natuurlijke uitstoot van CO2 door oceanen zal mogelijk toenemen door de opwarming van de aarde, zo melden Schotse wetenschappers.

Het plankton in de oceanen nam in het verleden minder CO2 op in periodes waarin het water door hoge temperaturen weinig ijzer en andere voedingsstoffen bevatte voor de organismen.

Deze situatie kan opnieuw ontstaan als de gemiddelde temperatuur op aarde toeneemt, zodat er meer CO2 door de oceanen wordt uitgestoten en de opwarming van de aarde verder wordt gestimuleerd.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Geoscience

Afzettingen

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door de 26.000 jaar oude fossielen van plankton te bestuderen voor de kust van Californië.

Ze ontdekten dat er weinig silicium (een belangrijke voedingsstof voor plankton) in zeewater zat in periodes waarin de temperatuur op aarde hoog was.

Ook bevatte het zeewater in deze tijdperken waarschijnlijk relatief weinig ijzer, eveneens een stof waarmee plankton zich voedt. Door de schaarste van deze voedingsstoffen kon het plankton destijds aanzienlijk minder CO2 opnemen dan nu, zo blijkt uit het onderzoek.

Slecht

Het is voor het eerst dat wetenschappers een sterk verband aantonen tussen de aanwezigheid van ijzer en silicium in oceanen en de opname van CO2.

"IJzer staat al langer bekend als een zeer belangrijke voedingsstof voor plankton, maar we waren verrast door de manier waarop ijzer de uitstoot van CO2 door oceanen beïnvloedt", verklaart hoofdonderzoeker Laetitea Pichevin op nieuwssite ScienceDaily.

"Als het opwarmend klimaat het ijzergehalte in het zeeoppervlak net zo sterk verlaagt zoals in het verleden, is dat slecht nieuws voor het milieu", aldus Pichevin.