Het gezicht van mannen is miljoenen jaren geleden mogelijk geëvolueerd onder invloed van geweld. Dat suggereren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

De sterke neusbotten en geprononceerde kaken bij mannelijke individuen van de mensachtige Australopithecus boisei ontstonden waarschijnlijk onder invloed van gevechten.

Door deze versterkte gezichtskenmerken zouden de oermensen beter in staat zijn geweest om klappen op te vangen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Utah in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Review.

Schedels

De wetenschappers kwamen tot hun opmerkelijke conclusie door schedels te bestuderen van de mensensoort die twee tot vier miljoen jaar geleden leefde in Afrika.

"De onder- en bovenkaak van Australopithecus werd gedurende deze periode steeds dikker en robuuster", verklaart hoofdonderzoeker David Carrier in de Salt Lake Tribune. Ook de kiezen en neusbotten van mannelijke individuen werden volgens hem groter en sterker in de loop van de evolutie.

Fataal

Carrier vindt het het zeer aannemelijk dat de versterkte gezichtskenmerken ontstonden onder invloed van mannelijk geweld.  "Over het algemeen raken mannen vaker met elkaar in gevecht. Ze raken dus ook vaker gewond", verklaart hij op BBC News

Kortom: een bredere kaak bood betere overlevingskansen. "Als je vier miljoen jaar geleden je kaak brak, was dat een fatale verwonding", aldus de wetenschapper. "Je kon dan geen voedsel meer kauwen."

De invloed van geweld op de menselijke evolutie is volgens Carrier zelfs nog steeds te zien in de gezichten van hedendaagse mannen. De kaken zijn tot op de dag van vandaag namelijk de botten die het meest verschillen bij mannen en vrouwen.

Noten

De nieuwe bevindingen gaan in tegen de heersende theorie dat de robuuste gezichtskenmerken van Australopithecus ontstonden door voeding.

Veel wetenschappers verwerpen de theorie van Carrier dan ook. Eerdere onderzoeken wijzen er volgens hen op dat de sterke kaken van de Australopithecus ontstonden door het kauwen op harde noten.

"Maar als de kaken en tanden van deze mensensoort waren gebouwd voor dat dieet, waren ze overdreven groot", vindt Carrier.