Wetenschappers hebben in Zuid-Amerika een nieuw geslacht van krekels ontdekt met de hoogste lokroep uit het dierenrijk.

Het gaat om drie soorten krekels uit Ecuador en Colombia waarvan de mannetjes een lokroep uitstoten door hun vleugels tegen elkaar te wrijven.

De insecten produceren op die manier ultrasone geluiden met een frequentie tot 150 kilohertz.

Dat melden onderzoekers uit Canada en Groot-Brittannië in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

Regenwouden

De insecten werden ontdekt tijdens een expeditie in de regenwouden van Ecuador en Colombia.

Wetenschappers vervoerden de krekels vervolgens naar laboratoria waar hun lokroep werd opgenomen en geanalyseerd met speciale geluidsapparatuur.

De mannetjes bleken geluiden uit te stoten met een frequentie van 30 kilohertz tot maar liefst 150 kilohertz. Het nieuwe krekelgeslacht heeft de toepasselijke naam Supersonus gekregen.

"Om vrouwtjes over grote afstanden te kunnen roepen, produceren deze krekels een ultrasoon geluid door hun ene vleugel langs een rij tandjes op de andere vleugel te wrijven", verklaart hoofonderzoeker Fernando Montealegre op de nieuwssite van de Universiteit van Lincoln.

Inspiratie

Mensen kunnen de lokroep van de nieuw ontdekte krekel niet horen. Het menselijk gehoor kan geluiden waarnemen tot ongeveer 20 kilohertz.

De manier waarop de dieren ultrasoon geluid produceren kan volgens onderzoeker James Windmill een inspiratie vormen voor nieuwe technieken. "Als we leren begrijpen hoe dit soort natuurlijke systemen werken kan dat ons helpen om nieuwe ultrasonische toepassingen te ontwikkelen."

Ultrasoon geluid wordt onder meer gebruikt bij medische technieken, maar ook bij eenvoudige uitvindingen zoals hondenfluitjes.