Wetenschappers zijn erin geslaagd om menselijke stamcellen succesvol te transplanteren naar genetisch gemodificeerde varkens.

Het gaat om varkens met een aangepast immuunsysteem dat menselijke stamcellen niet afstoot.

De varkens kunnen daardoor mogelijk dienen als proefdieren voor stamcelbehandelingen bij mensen.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Missouri in het wetenschappelijk tijdschrift PNAS.

Gevoelig

De wetenschappers slaagden erin om het immuunsysteem van de varkens doormiddel van genetische modificatie minder gevoelig te maken voor vreemd weefsel.

De dieren vertoonden daardoor geen afweerreacties als ze er menselijke stamcellen bij hen werden ingespoten, of wanneer er stukjes menselijk weefsel naar hun lichaam werden getransplanteerd.

Tot nu toe was het voor wetenschappers erg lastig om experimenteel onderzoek te doen naar behandelingen met menselijke stamcellen, omdat veel proefdieren deze cellen afstoten.

Horde

"De afstoting van door gastlichamen van deze cellen is een grote horde voor medisch onderzoekers", verklaart hoofdonderzoeker Michael Roberts op de nieuwssite van de Universiteit van Missouri. "Nu we weten dat menselijke stamcellen kunnen groeien in deze varkens, is er een deur geopend voor nieuw, veelbelovend onderzoek."

Varkens zijn volgens Roberts zeer geschikt voor onderzoek naar medische toepassingen van stamcellen.

"De dieren lijken anatomisch gezien veel meer op mensen dan bijvoorbeeld ratten en muizen. Onderzoek met varkens zal dus meer resultaten opleveren die relevant zijn voor mensen", aldus de wetenschapper.