Wetenschappers wissen herinnering van ratten met licht

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd om herinneringen van ratten te wissen met licht.

De onderzoekers verzwakten de synaptische verbindingen tussen zenuwcellen in het brein van genetisch gemodificeerde ratten doormiddel van lichtstimulatie.

Daardoor vergaten de dieren bepaalde associaties die ze eerder hadden geleerd. De resultaten van de studie worden beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Zenuwen

De wetenschappers gebruikten bij hun studie ratten die genetisch zo waren gemanipuleerd dat bepaalde zenuwverbindingen in hun brein gevoelig werden voor licht.

Eerst werden deze zenuwen met een pieptoon gestimuleerd terwijl de ratten tegelijkertijd een elektrisch schokje ontvingen op een poot.

De ratten associeerden het geluidje daardoor al snel met pijn en reageerden geschrokken op de toon.

Licht

Als de zenuwen in het brein van de dieren echter werden beschenen met een licht van een bepaalde frequentie, vergaten de dieren de herinnering aan het geluid. Ze vertoonden daarna geen angst meer bij het horen van de piep.

De wetenschappers slaagden er ook in om de herinnering weer te herstellen door de zenuwen met een andere lichtfrequentie te beschijnen.

Alzheimer

Volgens hoofdonderzoeker Robert Malinow zou de techniek uiteindelijk kunnen leiden tot de ontwikkeling van medicijnen, waarmee herinneringen kunnen worden gemanipuleerd  bij bijvoorbeeld alzheimerpatiënten of mensen die een trauma hebben opgelopen.

"We kunnen een herinnering vormen, deze herinnering uitzetten en weer aanzetten door synapsen selectief te stimuleren", verklaart hij op nieuwssite ABC News. "Deze studie bevestigt dat synapsen in het brein zeer belangrijk zijn voor ons geheugen."