Britse wetenschappers hebben een bijzonder grote gefossiliseerde tand van een prehistorische krokodil geïdentificeerd.

Het gaat om een 5,5 centimeter lange tand waarvan het puntje ontbreekt.

De tand is afkomstig van een voorouder van de moderne krokodil die vermoedelijk grote vissen aan stukken kon scheuren met zijn tanden.

Dat melden de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Historical Biology.

Strand

De onderzochte tand werd jaren geleden al gevonden op Chesil Beach, een strand in het Engelse graafschap Dorset.

Onlangs werd het fossiel bij een online veiling gekocht door een fossielenverzamelaar, die de tand liet onderzoeken door wetenschappers van het Natural History Museum in Londen.

De archeologen stelden vast dat de tand afkomstig is van een reptiel met de naam Dakosaurus maximus. Deze voorouder van de moderne krokodil leefde ongeveer 152 miljoen jaar geleden in ondiepe zeeën en kon 4,5 meter lang worden.

Orka

Door zijn bijzonder grote tanden en korte kaken was het dier waarschijnlijk in staat om grote prooien aan stukken te scheuren, net als orka's.

"In verhouding tot zijn formaat had Dakosaurus zeer grote tanden", verklaart hoofdonderzoeker Mark Young op nieuwssite ScienceDaily.

"Toch stond het dier niet bovenaan de voedselketen", aldus de onderzoeker. "Het reptiel zwom temidden van veel grotere zeedieren. De ondiepe zeeën in het late Jurassische tijdperk waren exceptioneel gevaarlijk."