Nederlandse wetenschappers teleporteren voor het eerst data

Wetenschappers van de TU Delft zijn er als eersten in geslaagd om informatie succesvol te teleporteren.

De onderzoekers verplaatsten data over een afstand van drie meter, zonder dat de informatie door de tussenliggende ruimte reisde.

Het ging om data die kon worden afgelezen aan de toestand van elektronen, zeer kleine, negatief geladen deeltjes.

Dat meldt het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Gevangenisjes

De wetenschappers realiseerden het experiment door in diamant een soort 'mini-gevangenisjes' voor elektronen te creëren, waardoor elk deeltje individueel kon worden bekeken. Deze zogenoemde kwantumbits kunnen als bouwstenen dienen voor een toekomstige kwantumcomputer.

De informatie werd van de ene naar de andere kwantumbit geteleporteerd door elektronen met elkaar te verstrengelen.

"Verstrengeling is misschien wel het vreemdste en meest intrigerende gevolg van de wetten van de kwantummechanica", stelt onderzoeksleider Ronald Hanson. "Als twee deeltjes verstrengeld zijn, smelten hun identiteiten samen. De  verstrengelde deeltjes gedragen zich als één, ook als ze ver van elkaar verwijderd zijn."

Draairichting

Het lukte Hanson en zijn collega's al eerder om elektronen met elkaar te verstrengelen, maar nu werd er voor het eerst ook daadwerkelijk informatie verstuurd met behulp van dit fenomeen.

De wetenschappers slaagden erin om de draairichting van een elekton in een kwantumbit in een vooraf bepaalde toestand klaar te zetten. Vervolgens werd deze 'spin' drie meter verderop afgelezen door naar een verstrengeld deeltje te kijken in een andere kwantumbit.

Deze zomer is Hanson van plan het experiment te herhalen over een afstand van 1300 meter in verschillende gebouwen op de campus van de TU Delft.

Quantumnetwerk

De teleportatie van informatie is een belangrijke stap op weg naar een kwantumnetwerk voor de communicatie tussen toekomstige supersnelle kwantumcomputers: een kwantum-internet.

Een kwantum-netwerk biedt in theorie de mogelijkheid om informatie volledig veilig te versturen. Onopgemerkt afluisteren is in zo’n netwerk fundamenteel onmogelijk.