Spermacellen kunnen zeer efficiënt tegen de stroom in zwemmen, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

De cellen zijn in staat om minutenlang stroomopwaarts te zwemmen, niet in een rechte lijn, maar zwenkend van links naar rechts in een spiraalvormig patroon.

Dit verklaart mogelijk hoe spermatozoïden bij de bevruchting van een eicel de lange reis kunnen maken door de vagina naar de baarmoeder.

Onderzoekers van het Massachussetts Institute of Technology komen tot die conclusie in het wetenschappelijk tijdschrift eLife.

De wetenschappers ontwierpen in hun laboratorium een soort hindernisbaan voor spermacellen met buisjes en kanalen waar ze vloeistoffen doorheen lieten stromen. Vervolgens lieten ze spermacellen los in de hindernisbaan.

Stroomsnelheden

Uit hun studie bleek dat de cellen bij bepaalde stroomsnelheden van de vloeistoffen in staat waren om tegen de stroom in te zwemmen. De spermatozoïden vermeden daarbij het middelste gedeelte van de buisjes, waar de stroming het sterkste was. De cellen zwommen snel van links naar rechts, langs de zijkanten.

De experimenten wezen ook uit dat spermacellen vaak samenklonteren en op die manier sneller kunnen zwemmen.

Competitie

"Over het algemeen wordt aangenomen dat spermacellen de competitie met elkaar aangaan, zodat het beste zaad de eicel als eerste bereikt", verklaart hoofdonderzoeker Jorn Dunkel tegenover BBC

"Maar onze studies tonen aan dat het sperma zich vrijwel altijd ophoopt en dat er lokaal grote concentraties cellen kunnen ontstaan. Mogelijk werken de cellen juist samen om collectief sneller te kunnen zwemmen."