Het brein van homoseksuele mannen wordt gevoeliger als ze de zorg voor een baby dragen. Dat zou blijken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Met name de activiteit in de amygdala wordt sterker als homoseksuele mannen de vaderrol op zich nemen. Deze amandelvormige hersenkern is betrokken bij de verwerking van sterke emoties.

Maar ook andere 'emotionele' gebieden in het brein van homoseksuele vaders zijn bijzonder actief.

Dat melden Israëlische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Hersenscans

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door hersenscans te maken van 20 heteroseksuele moeders, 21 heteroseksuele vaders en 48 homoseksuele vaders. De deelnemers hadden allemaal een stabiele relatie, zo meldt nieuwssite Physorg.com.

Tijdens het maken van de hersenscans keken de proefpersonen naar beelden van zichzelf, die waren gemaakt op momenten dat ze hun kinderen verzorgden.

Op die manier wilden de wetenschappers onderzoeken hoe de hersenen van de deelnemers reageerden op de zorgtaken.

Rationeel

De moeders bleken bij het kijken naar de beelden verhoogde activiteit te vertonen in de amygdala. Waarschijnlijk reageren ze daardoor sterker op bijvoorbeeld gehuil van een baby.

De heteroseksuele vaders vertoonden vooral een verhoogde activiteit in hersengebieden die worden geassocieerd met logisch redeneren en sociale interactie.

Bij de homoseksuele vaders waren deze gebieden ook actiever. Maar daarnaast reageerde ook hun amygdala verrassend sterk. Hun brein lijkt daarmee zowel typisch mannelijke als vrouwelijke reacties te vertonen op het ouderschap.

Optimaal

"Het brein van vaders is erg plastisch", verklaart hoofdonderzoeker Ruth Feldman in het Amerikaanse tijdschrift Time. "Als er twee vaders zijn, moet het brein zowel het moeder- als het vadernetwerk inschakelen voor optimaal ouderschap. En dat gebeurt dan ook."

Volgens Feldman suggereert haar onderzoek dat twee homoseksuele vaders biologisch gezien net zo goed in staat zijn om een kind te verzorgen als een heteroseksueel stel.