De placenta, die tot nu toe steriel werd geacht, blijkt tientallen soorten bacteriën te bevatten.

Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers in de nieuwste editie van Science Translational Medicine

De bacteriën lijken het meest op die uit de mond en hebben mogelijk op verschillende manieren invloed op de foetus.

De placenta of moederkoek is een orgaan dat tijdens de zwangerschap aangemaakt wordt door het embryo in de baarmoeder. De placenta vormt en scheidt de bloedsomloop van de moeder van die van het ongeboren kind en vormt een knooppunt voor uitwisseling van voedings- en afvalstoffen, hormonen en antistoffen.

Geboortekanaal

Tot voor kort werd de placenta, net als de rest van wat zich in de baarmoeder bevindt, steriel geacht. Volgens de standaardtheorie maken baby’s tijdens hun gang door het geboortekanaal naar buiten voor het eerst kennis met bacteriën. Die bacteriën vormen de startpopulatie in de darmen. Uit recente studies was al gebleken dat baby’s voor die tijd al met kleine aantallen bacteriën kennismaken. Mogelijk zijn die dus afkomstig uit de placenta.

Om erachter te komen of dit überhaupt mogelijk is, dus of de placenta daadwerkelijk bacteriën bevat, namen de onderzoekers 320 na bevallingen overgebleven placenta’s en speurden daarin naar bacterieel DNA. Daarbij troffen ze kleine hoeveelheden van verschillende bacteriesoorten aan.

Het gaat over het algemeen om onschuldige soorten, die bovendien vitamines kunnen aanmaken. Of ze dit in de placenta ook doen is nog niet aangetoond. Ook is nog niet aangetoond of de aangetroffen bacteriën nog leefden.

Mondbacteriën

Dit pallet aan soorten vertoont een treffende gelijkenis met die uit een heel ander deel van het menselijk lichaam: de mond. Volgens de onderzoekers zou het kunnen dat ze daar naar binnen glippen en via de bloedbaan naar de placenta reizen. Dit zou een goede mondhygiëne des te belangrijker maken voor zwangere vrouwen. Voor deze veronderstelling hebben de onderzoekers echter nog geen bewijs.