Zwangere vrouwen vertonen een bijzonder sterke reactie op muzikale klanken, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Als zangere vrouwen muziekfragmenten moeten beoordelen, zijn ze meer uitgesproken dan vrouwen die niet in verwachting zijn.

Ook reageert hun bloeddruk sterker op de muzikale tonen.

Dat melden onderzoekers van het Max-Planck Instituut in Leipzig in het wetenschappelijk tijdschrift  Psychophysiology.

Achteruit

De wetenschappers lieten enkele tientallen vrouwen luisteren naar verschillende muzikale fragmenten met een lengte van 10 tot 30 seconden. Tijdens het experiment werd hun bloeddruk gemeten en moesten de deelnemers de muziek beoordelen.

Soms werden passages achteruit afgespeeld of dissonant (minder welluidend), zodat de muziek minder prettig was om naar te luisteren.

"Deze akoestische manipulatie van de muziek beïnvloedde de bloeddruk bij zwangere vrouwen veel sterker dan bij de andere deelnemers", verklaart hoofdonderzoeker Tom Fritz op de nieuwssite van het Max-Planck Instituut.

Verder beoordeelden zwangere vrouwen de fragmenten vaker als 'intens plezierig' of 'intens onplezierig'.

Baby

Sommige wetenschappers vermoeden dat heftige emotionele reacties tijdens de zwangerschap te maken hebben met de verhoogde aanmaak van het hormoon oestrogeen. Dit hormoon heeft namelijk invloed op het beloningssysteem in het brein.

Onderdrukking van oestrogeen met medicatie heeft echter geen effect op de manier waarop vrouwen muziek beoordelen, zo blijkt uit het onderzoek. De wetenschappers vermoeden daarom dat het sterke effect van muziek op zwangere vrouwen worden veroorzaakt door reacties van de foetus in hun lichaam op de klanken.

Uit eerdere studies is al gebleken dat het bewegingspatroon van ongeboren baby's kan veranderen onder invloed van muziek.