Wetenschappers hebben de eerste gedetailleerde computersimulatie van het ontstaan van het universum gecreëerd.

De simulatie met de naam Illustris begint 12 miljoen jaar na de oerknal en laat de ontwikkeling van het universum zien tot op de dag van vandaag.

Het model toont een gebied ter grootte van 350 miljoen lichtjaar waarin uiteindelijk 41.000 sterrenstelstels ontstaan.

Dat melden onderzoekers van het Massachussetts Institute of Technology in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Bekijk de simulatie:

Desktop

De wetenschappers hadden vijf jaar nodig om Illustris te ontwikkelen en gebruikten daarvoor de rekenkracht van 8.000 computerprocessors die tegelijkertijd draaiden. Als ze een gewone desktop hadden gebruikt, zouden ze 2.000 jaar hebben gedaan over de benodigde berekeningen.

Het computermodel is uniek door de grote mate van detail. Voor het eerst komt een computersimulatie van het heelal min of meer overeen met echte waarnemingen. Ook de gassen en zware elementen van sterrenstelsels worden natuurgetrouw weergegeven.

Tijdmachine

"Tot nu toe was nog geen enkele simulatie in staat om het universum te reproduceren op zowel kleine als grote schaal", verklaart hoofdonderzoeker Mark Vogelsberger op de nieuwssite van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Met behulp van de simulatie is het mogelijk om de cosmische evolutie van specifieke onderdelen van het heelal te bestuderen.

"Illustris is als een tijdmachine", verklaart onderzoeker Shy Genel. "We kunnen voor- en achteruit in de tijd gaan. We kunnen de simulatie op pauze zetten en inzoomen op een bepaald sterrenstelsel of cluster van sterrenstelsels om te zien wat daar precies gebeurt."