Wetenschappers zijn er vermoedelijk in geslaagd om de belangrijkste genen van spinnen in kaart te brengen.

Het gaat om ongeveer driehonderd genen waarover twee zeer uiteenlopende soorten spinnen beschikken.

Deze genen zijn nooit eerder bij andere organismen ontdekt en zijn waarschijnlijk dan ook typerend voor spinnen.

Dat melden Deense en Chinese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Witknievogelspin

De wetenschappers verrichten genetisch onderzoek op een Braziliaanse witknievogelspin een koepelspin, twee soorten die behoren tot verschillende families.

"Het idee was dat we hun genetische samenstelling zouden vergelijken, om zo te proberen in zijn algemeenheid iets te zeggen over wat een spin tot een spin maakt", verklaart hoofdonderzoeker Kristian Sangaard op de nieuwssite van de Universiteit van Aarhus.

"De genen die we hebben gevonden behoren mogelijk tot een basispoel van genen die uniek zijn voor spinnen."

Zijde

De wetenschappers hopen dat de ontdekte genen in de toekomst meer inzicht kunnen bieden in de bijzondere eigenschappen van spinnen, zoals hun vermogen om spinnenzijde te weven.

Ook de werking van het gif dat sommige spinnensoorten produceren, kan mogelijk worden ontrafeld aan de hand van hun genen. Voordat het zover is, moet er echter veel nieuw onderzoek worden verricht.

"Mensen kunnen straks een eigenschap van spinnen selecteren en vervolgens onze genetische map gebruiken om die te bestuderen", schrijven de onderzoekers in hun studie. "Dit biedt spinnenonderzoekers veel nieuwe mogelijkheden."