Wetenschappers hebben in China het fossiel van een Tyrannosaurus met een bijzonder lange snuit opgegraven.

Het gaat om een dinosaurus met een lichaamslengte van negen meter, die veel leek op de Tyrannosaurus rex.

Het dier heeft de naam Qianzhousaurus sinensis gekregen, maar door zijn opvallend snuit wordt hij door wetenschappers ook wel 'Pinokkio rex' genoemd.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Bouwplaats

Het fossiel van het dier werd opgegraven op een bouwplaats in het de Chinese stad Guangzhou.

Volgens de wetenschappers is het skelet zeer goed bewaard gebleven, omdat het lichaam van het dier in een laag modder terechtkwam. De modder beschermde het fossiel tegen aantasting door water en zuurstof.

De snuit van de 'Pinokkio rex' was ongeveer 35 procent langer dan de snuiten van dinosaurussen met een vergelijkbaar formaat. Het is nog onduidelijk waarom het dier een verlengde bek had.

Krokodillen

Volgens National Geographic News zorgden de lange kaken er mogelijk voor dat Qianzhousaurus gemakkelijk vissen kon vangen, net als moderne reptielen met een lange snuit, zoals krokodillen.

"Maar eerlijk gezegd weten we het gewoon niet", verklaart hoofdonderzoeker Steve Brusatte op BBC News.

"Qianzhousaurus sinensis zag er in ieder geval een beetje komisch uit. De lange snuit deed ons denken aan de neus van Pinokkio. Verder was het dier waarschijnlijk even snel en dodelijk als andere Tyrannosaurussen."