Door toediening van bloed afkomstig van jonge muizen, zijn wetenschappers erin geslaagd het geheugen en leervermogen van oudere soortgenoten te verbeteren.

Waarschijnlijk bevat het bloed componenten die hersenverbindingen herstellen.

Die bevinding, die mogelijkheden biedt voor de behandeling van onder meer de ziekte van Alzheimer, presenteren onderzoekers van de Stanford University in de Verenigde Staten zondag in Nature Medicine.

Ze verbonden de bloedsomloop van oude en jonge muizen met elkaar, en bestudeerden het effect daarvan op de oude muizen. Uit eerder onderzoek was al gebleken dat deze koppeling de veroudering van de jonge muizen
kan versnellen en die van de oude kan remmen.

Nu is dus gebleken dat verouderingsprocessen gedeeltelijk kunnen worden teruggedraaid.

De Nederlandse postdoc-onderzoeker Jinte Middeldorp, onderdeel van het team, ontdekte dat de behandelde oude muizen meer verbindingen hadden tussen zenuwcellen die betrokken zijn bij de processen van leren
en geheugen. Geheugentestjes toonden aan dat de oude muizen beter leerden en een beter geheugen hadden.

muizen weer net zo goed was als dat van jonge muizen.

Een ander team van Harvard University liet in hetzelfde tijdschrift zien dat ook spieren van oude muizen herstellen door toediening van een eiwit dat zich in bloed van jonge soortgenoten bevindt. Vorig jaar toonde dit team al aan dat hetzelfde geldt voor het verouderde hart.

De bevindingen scheppen kansen voor bloedtransfusies als anti-verouderingstherapie. Wel waarschuwen de onderzoekers dat er ook risico's aan zo'n behandeling verbonden zijn. Het prikkelen van stamcellen
zou bijvoorbeeld de kans op kanker kunnen verhogen.